9 Nisan 2013 Salı

ELMA SİRKESİ


           
           Saymakla bitmeyecek kadar çok yararı olan elma sirkesini evimden ve soframdan hiç eksik etmedim bu güne kadar. Lakin, üzüm sirkesine göre biraz daha pahalı olması ve de hazır sirkelerin içine dışarıdan asetik asit eklendiğini öğrenmemle kolları sıvamam bir oldu. Neden dedim kendi kendime, neden ben bunu yapmayı denemiyorum? Annem üzüm sirkesi yapardı ben çocukken. Sonra da elma sirkesine yönelmişti. Hatırlamaya çalıştım, hafızamı zorladım. Ve denedim! Evet, olmuştu işte. Hatta ben biraz daha ileri gidip, üzüm, elma, portakal, limon ve de sıkı durun, en sonunda karışık meyve sirkesi bile yaptım. Katı meyve sıkacağının çöp haznesinde biriken meyve posalarından denedim, oldu. Tadı salatalara kullanacak kadar güzel olmadığından, temizlik amaçlı kullanıyorum onu. Küçük banyom, 2 balkonum ve de mutfağımın her köşesi sirke bidonlarıyla dolu. Temizlik yapmak tam bir kabus olmuş durumda :)

           Yapılışını anlatayım daha fazla sözü uzatmadan.

Elma Sirkesinin Yapılışı :

Elma kabuklarını, çekirdekli kısımlarını ve saplarını bir kavanoza veya bidona yarısı dolacak şekilde koyun. Ben cam kavanozlarla başlamıştım ama, artık 5 veya 10 litrelik su şişelerine geçtim. Cam kavanoz yetişmedi tonlarca sirkeye :) Üzerine su ekleyin. 2 yemek kaşığı şeker, veya 1 kaşık bal, veya 2-3 kaşık elma sirkesi de ilave edin. Bu, mayalanmayı sağlayacak. Şişenin ağzı açık kalacak, hava alması gerekiyor elmaların çürümeleri için. Yalnız, şişeyi günde birkaç kez çalkalamanız da fayda var. Üstte kalan elmaların siyahlaşmaması için. 25-30 gün sonra elmalar tamamen çürüdüğünde (şişeden sirke kokusu almaya başladığınızda) bu karışımı süzün. Posasını atın. Kalan sirke adayı sıvının içine 1 tatlı kaşığı salamuralık tuz atın ve ağzını sıkıca kapatın, çünkü bu aşamada sirkenin hava almaması gerekiyor. En az 40 gün bekleyip sirkenizi kullanabilirsiniz. Ne kadar beklerse o kadar keskin sirke olur unutmayın.

Afiyet olsun…




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder